Elevated Railway Solo Balapan – Kadipiro Location : Solo, Central Java

Project Details

SYSTEM

MSE – TA Walls

Reinforced Earth®
Wall / MSE Wall

OWNER

Kereta Api Indonesia
(KAI)

CONTRACTOR

PT. Adhi Karya
(Persero) Tbk
Departemen
Perkeretaapian

CONSTRUCTION YEAR

02/2023 to
09/2023

DESIGNER + CONSULTANT

  • Reinforced Earth
    (Reinforced
    Earth Indonesia)

Background

First application of MSE Wall for railway embankment.

ReCo Indonesia managed to secure the first phase of the project which is half of railway embankment under PT. Adhi Karya.

Existing railway tracks are going to be elevated due to upgrade development of railway station.

About 735m long of MSE Wall with height up to 4.2m needs to be constructed for retaining railway embankment.

Moreover, half of facia area of MSE Wall is using “Batik” architectural finish panel. Batik is an ancient fabric wax-resist dyeing tradition of Java, Indonesia.

Penerapan Dinding MSE pertama kalinya untuk pembangunan tanggul vertikal rel kereta api.

ReCo Indonesia berhasil memenangkan tender tahap pertama proyek tanggul vertikal rel kereta api di bawah PT. Adhi Karya.

Eksisting rel kereta api akan ditinggikan elevasi nya karena adanya peningkatan kapasitas stasiun kereta api.

Dinding MSE sepanjang 735m dengan ketinggian hingga 4,2m perlu dibangun untuk menahan timbunan vertikal rel kereta api.

Selain itu, setengah facia dari Dinding MSE menggunakan panel yang telah dicetak dengan motif “Batik”. Batik adalah tradisi pewarnaan kain lilin-tahan kuno dari Jawa, Indonesia.

Challenge

One railway track will be uplifted to above embankment while the other railway track is still operating actively.

MSE Wall cannot be constructed on the existing soil because of its insufficient bearing capacity. Excavation works are required to reach sufficient bearing capacity in depth and sufficient zone reinforcement in width. Because the other track shall operate during construction period, excavation works shall be conducted in stages. This is to prevent stability failure on the existing soil.

Satu rel kereta api akan ditinggikan elevasi nya sedangkan rel kereta api lainnya masih beroperasi secara aktif.

Dinding MSE tidak dapat dibangun di atas tanah eksisting karena daya dukungnya tidak memadai. Pekerjaan penggalian diperlukan untuk mencapai kedalaman yang memiliki daya dukung yang cukup dan lebar untuk zona perkuatan. Karena rel lainnya akan tetap beroperasi selama masa konstruksi, pekerjaan penggalian harus dilakukan secara bertahap. Hal ini untuk mencegah kegagalan stabilitas pada tanah eksisting.

Solution

ReCo designs MSE Wall using Reinforced Earth® Wall specification. Total facia of Reinforced Earth® Wall is 2,070 m2.

ReCo mendesain Dinding MSE menggunakan spesifikasi Dinding Reinforced Earth®. Total luas facia (muka) MSE TA Wall adalah 2.070 m2.

Share this page !